Sprzęt interaktywny w szkołach

Sprzęt interaktywny w szkołach

Jako że świat nauki idzie do przodu, rozwijają się wszystkie dziedziny naszego życia. Rozwija się jak również świat nauki , w szkołach możemy korzystać z wielu nowych rozwiązań technologicznych. Kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu nikt nie pomyślałbym o rzutnikach multimedialnych. Dzisiaj natomiast rzutniki powoli tracą na swoim znaczeniu. Zostały zastąpione przez inny sprzęt interaktywny , czyli przez tablice multimedialne. Pozwalają one nauczycielowi oraz uczniom , pracować w sposób multimedialny , taki który do tej pory nie był możliwy.

Sprzęt interaktywny w postaci tablic multimedialnych pozwala nauczycielowi między innymi na: zapisanie wszystkiego co działo się na tablicy i przekazanie tego w formie elektronicznej lub papierowej uczniom, może on też wyświetlić dowolne tło potrzebne w czasie lekcji, na przykład: tło w kratkę, czy pięciolinię. Tablica multimedialna umożliwia mu również pisanie po tym tle. Kolejnym ułatwieniem, który daje nam ten sprzęt interaktywny jest uruchomienie dowolnego programu edukacyjnego , słownika , strony internetowej , czy encyklopedii. Również w tym wypadku umożliwia pisanie po nim. Kolejnym ułatwieniem jest możliwość wcześniejszego przygotowania zadań czy przykładów potrzebnych do prowadzenia lekcji , co pozwala nauczycielowi zaoszczędzić sporo czasu w i tak niedługim wymiarze trwania lekcji. Dodatkowo taki sprzęt interaktywny pozwala nauczycielowi na wyświetlenie dowolnej ilustracji, animacji, zdjęcia czy filmu. Również i tutaj nauczyciel ma możliwość pisania po ekranie w czasie wyświetlania slajdów czy filmu. To co ważne jeśli chodzi o ten sprzęt interaktywny to fakt, że pozwala on na przygotowanie dla uczniów ćwiczeń interaktywnych. Łatwiej nauczycielowi na takiej tablicy wyjaśnić zawiłe równania fizyczne czy matematyczne. Przykładowym działaniem takiej tablicy, może być ukazanie uczniom na lekcji historii, jak zmieniały się granice Polski w różnych okresach. Kontury zmieniające się na jednej planszy oraz zmieniające się przy tym daty, pozwolą w lepszy sposób przyswoić uczniom tę wiedzę. Również dla uczniów taka forma przyswajania wiedzy może być ciekawsza, przez co nauczyciel ma większą możliwość zainteresowania swoich uczniów danym tematem. Sprzęt interaktywny taki jakim są tablice multimedialne, pozwoli uczniom w łatwiejszy sposób wyobrazić sobie zawiłe zagadnienia, z którymi sobie nie radzą. Często też nauczyciele nie mają w swoich klasach możliwości na przeprowadzenie różnych doświadczeń, na przykład chemicznych. Tablica interaktywna może pozwolić im przeprowadzić takie doświadczenie właśnie na niej. Będzie to również dla nich oszczędność czasu, ponieważ nie muszą w czasie lekcji przygotowywać odczynników oraz nie muszą sprzątać, dlatego też mogą lepiej wykorzystać 45 minut lekcji.

Minusem sprzętu interaktywnego w tym również tablic multimedialnych, jest ich wysoka cena. Nie wszystkie szkoły stać na ich zakup. Kolejnym problemem jest również to, że nie wszyscy nauczyciele potrafią dobrze wykorzystać ich potencjał. Wolą oni korzystać ze sprawdzonych metod edukacyjnych, ponieważ nowoczesna technologia którą nie do końca znają, jest dla nich czymś, czego się obawiają. Nie pozwala im to wykorzystać całego potencjału tych tablic, przez co często stoją one nieużywane. Aby mieć możliwość pełnego wykorzystania ich potencjału i możliwości, potrzebne jest połączenie ich z internetem. Również to może być dla szkoły sporym wydatkiem, z którym nie może sobie poradzić. Dlatego też, jeśli szkoła decyduje się na zakup sprzętu interaktywnego w postaci tablic multimedialnych, musi zadbać również o to, aby była wykorzystywana ona w pełni swojego potencjału. Dlatego też oprócz tego, że szkoła zakupi sprzęt interaktywny, musi zadbać o odpowiednie szkolenie dla nauczycieli , oraz zapewnić tablicom dostęp do internetu. Inaczej okazać się może, że zakup tablic był wydaniem pieniędzy w błoto. Ryzyko nieudanego zakupu może być jednym z czynników, przez które szkoły często nie decydują się na zakup tablic multimedialnych do swoich klas.

Dlatego też, jeśli szkoła decyduje się na zakup tablicy multimedialnej lub planuje kupić inny sprzęt interaktywny musi zastanowić się nad tym, jak dobrze wykorzystać potencjał tego sprzętu. Ważne jest aby każdy kto korzystać będzie w przyszłość z tego sprzętu, był dobrze do tego przygotowany i przeszkolony. Inaczej ten drogi sprzęt nie będzie spełniał tego po co został stworzony i nie pomoże nauczycielom w lepszej edukacji dzieci i młodzieży. Jednak wykorzystanie wszystkich jego możliwości może sprawić, że uczniowie polubią naukę. Sprzęt interaktywny jest więcej ogromną możliwością dla nauczycieli, jednak jest przy tym mocno skomplikowany. Dlatego też ważne jest, aby sprzęt interaktywny używany był przez osoby które mają wiedzę na temat jak z niego korzystać. Muszą też mieć zapewnione odpowiednie możliwości, takie jak dostęp do internetu, które pozwolą im przygotować ciekawe lekcje na tablicach multimedialnych.  Sprzęt interaktywny jest więc ogromną szansą ale i wyzwaniem.