Bramy garażowe na posesjach prywatnych. Jak wybrać i dopasować bramę do garażu?

Bramy garażowe na posesjach prywatnych. Jak wybrać i dopasować bramę do garażu?

Estetyka bramy garażowej to kwestia osobistej preferencji – trudniej nam jednak wybrać funkcjonalną bramę garażową. Funkcjonalność bramy garażowej wiąże się przy tym nie tylko z wygodą jej użytkowania, ale także ze stosowanymi zabezpieczeniami (zwłaszcza przeciwwłamaniowymi) oraz z właściwościami termoizolacyjnymi. Na rynku istnieje wiele rodzajów bram garażowych, wykonywanych z różnych materiałów. Szczególnie trudny okazać może się wybór odpowiedniej bramy garażowej o nietypowych wymiarach.

Główne rodzaje bram garażowych

Bramy garażowe różnią się stosowanymi materiałami, sposobem budowy oraz sposobem otwierania. Główne rodzaje bram garażowych to bramy uchylne, bramy rozwierne, bramy segmentowe i bramy rolowane. Bramy garażowe otwierana segmentowo występują w dwóch typach: otwieranym bocznie i otwieranym od góry. Do jej zalet należą dobre właściwości termoizolacyjne oraz fakt, że w czasie otwierania zajmuje niewiele miejsca. Bramy segmentowe wybiera dziś większość klientów: stanowią aż 80% rynku. Ich wadą jest jednak trudność w dopasowaniu do nietypowych otworów wjazdowych. Dużą popularność zachowują nadal także tradycyjne bramy uchylne i rozwierne. Cechuje je prosta konstrukcja (dzięki której rzadko występują awarie mechanizmu) i niska cena. Kilka innych rodzajów bram, np. bramy segmentowe ze szlabanami, stosuje się głównie w zastosowaniach przemysłowych. W przypadku bram rolowanych kurtyna bramy jest nawijana za pomocą wałów nawojowych. Zbudowana jest ona z wąskich i stosunkowo cienkich profili. Bramy rolowane pozwalają na oszczędność miejsca nie tylko przy otwieraniu, ale także przy suficie garażu. Ich wadą są jednak stosunkowo częste awarie napędów oraz delikatność kurtyny, która musi być lekka. Bramy garażowe rolowane są więc mniej bezpieczne, niż segmentowe, a ich właściwości cieplne są gorsze.

Poznaj koniecznie:

Bramy garażowe: najczęściej stosowane materiały

Większość bram garażowych wykonuje się z drewna lub materiałów drewnopodobnych i drewnopochodnych (sklejka, płyta wiórowa). Bramy z drewna litego są najbardziej eleganckie, ale zarazem stosunkowo drogie. Materiały drewnopodobne i drewnopochodne nie cechują się natomiast korzystnymi właściwościami cieplnymi. Do popularnych materiałów należy także blacha stalowa i lekka blacha aluminiowa. Ozdobą domu będzie niewątpliwie efektowna brama garażowa z blachy miedziowanej lub pokrytej warstwą brązu. W przypadku garaży ogrzewanych lub stanowiących integralną część budynków mieszkalnych stosuje się także materiały ocieplające. Nie jest przy tym opłacalne stosowanie kosztownych materiałów i ociepleń w przypadku nieocieplanych garaży wolno stojących.

Napędy bram garażowych

Każda brama garażowa rolowana i segmentowa, a także niektóre bramy uchylne, zaopatrzona jest w złożony mechanizm otwierania. Składa się on z siłownika ciągnącego ramię oraz modułu sterującego. Inne elementy systemu to zabezpieczenia (np. fotokomórki, czujniki optyczne chroniące ludzi i samochody przed zatrzaśnięciem), mechanizmy otwierania awaryjnego oraz zapasowe mechanizmy otwierania ręcznego. Napędy bram garażowych różnią się prędkością przesuwu (dużą zaletą jest możliwość jego regulacji, dzięki któremu napęd zużywa się wolniej) oraz siłą ciągnięcia lub pchania. Coraz częściej wybiera się bramy garażowe z napędem elektrycznym, zwłaszcza otwierane automatycznie i sterowane za pomocą pilota lub aplikacji na telefon komórkowy. W przypadku bram uchylnych stosuje się najczęściej tradycyjne mechanizmy szynowe – nie są one kosztowne, muszą być jednak przystosowane do wagi bramy. W przypadku bram segmentowych otwieranych od góry sprawdzi się każdy mechanizm o odpowiedniej silne, brama garażowa segmentowa otwierana bocznie wymaga jednak zastosowania ramion ciągnących o dużej sile. Pamiętać trzeba też, że mechanizm bramy garażowej (zwłaszcza w przypadku bram otwieranych automatycznie) wymaga starannej konserwacji, a także przeglądów technicznych. Szczególnej uwagi wymagają elementy szybko zużywające się, w tym sprężyny i rolki. Wymagają one częstego stosowania smarów chroniących je przed korozją i uszkodzeniami mechanicznymi.

Wymiary bram garażowych. Jak dopasować bramę garażową?

Najkorzystniejsze cenowo są oczywiście gotowe bramy garażowe o typowych wymiarach – nietypowe warunki zabudowy wymagają jednak zakupu bram garażowych tworzonych na zamówienie. Minimalna szerokość bramy garażowej przeznaczonej na jeden samochód to 2300 mm. Typowa wysokość to około 2 metrów – stosunkowo łatwo nabyć wyższe gotowe bramy garażowe do 3 metrów wysokości, bramy o wysokości większej niż 3 metry muszą być jednak wykonywane na zamówienie. Także w przypadku, gdy potrzebna jest nam brama garażowa dla samochodu dostawczego lub minivana konieczne może być zastosowanie droższych rozwiązań indywidualnych. Rozwiązania gotowe rzadkie są także w przypadku bram garażowych przeznaczonych dla więcej niż dwóch samochodów. Pamiętać trzeba także, że uchylne bramy garażowe wymagają dodatkowej przestrzeni przed wjazdem: powinna ona mieć długość co najmniej 1 m od krawędzi bramy.

Comments are closed.